FFG-Projekt: „DPP4Electronics“

Rolle R.U.S.Z: Projektpartner; Projektdauer: 2024 - 2026

Das Projekt wird u.a. die mit der Einführung eines Digitalen Produktpasses (DPP) verbundenen Compliance-Probleme und deren Auswirkungen auf Geschäftsmodelle der Akteure einer Elektronik-Lieferkette untersuchen und eine robuste und flexible Dateninfrastruktur für die Erstellung, Verwaltung und Pflege von DPPs konzipieren, die die digitalen und technischen Fähigkeiten eines Unternehmens berücksichtigt.

GreenChipsEDU

Ausbilden für ein nachhaltiges Morgen

Rolle R.U.S.Z: Projektpartner; Projektdauer: 2023 - 2027

Der globale Übergang zu digitalen und grünen Technologien hängt von Halbleitern ab, weshalb weltweit in Mikroelektronikprogramme investiert wird. In Europa strebt der EU Chips Act bis 2030 einen globalen Produktionsanteil von 20 % an. Es besteht jedoch ein Mangel an Fachkräften, insbesondere in MINT-Fächern. GreenChips-EDU schließt diese Lücke, indem es sich auf nachhaltige Chips konzentriert, die umweltfreundliche Materialien und energieeffiziente Designs nutzen, um den CO₂-Fußabdruck zu reduzieren.

Unter der Schirmherrschaft der TU Graz versammelt das Projekt 15 europäische Firmen und Forschungseinrichtungen und möchte talentierte Ingenieure anziehen, indem es Bildung mit Nachhaltigkeitsidealen verbindet und die Bedeutung grüner Anwendungen in der Energieindustrie betont. Ziel ist es, Studierende zu befähigen, zu einer grünen und zirkulären Wirtschaft beizutragen.

Das R.U.S.Z trägt mit theoretischem wie praktischem Know How und fundierten Standpunkten im Bereich Reparatur und nachhaltiger Gerätenutzung bei. Aktuell arbeiten wir an einem digitalen Update des Konzepts "Reparaturcafé" für eine ökosoziale Zukunft: Reparaturcafé 2.0.

FFG-Projekt: „OPENing Re-Use“

Making the circular economy even more competitive!

Role R.U.S.Z: Project partner; Project duration: 2023 - 2025

What should be done with used products? Companies in the circular economy are faced with such questions every day: Can they be repaired, remanufactured or refurbished? Can spare parts or even entire modules be removed and/or must they be disposed of and recycled properly?

These decisions have to be made on a case-by-case - product-specific - basis, depend on factors such as brand, condition, age, demand or recycling possibilities, and have their consequences in the sustainability of the entire re-use process.

So far, there is a lack of models and tools to optimise this process and to take the functioning of circular businesses to the next level. What has been part of everyday life for many decades for the "forward logistics" of the linear economy (supply chains, serial production, standardisation) must first be worked out for the "backward logistics" of a growing circular economy.

This is where the "OPENing Re-Use" research project comes into play: Over the next three years, scientists from the University of Graz, together with the pioneering company R.U.S.Z and the IT reuse specialists from Compuritas, will be developing a business planning tool designed to increase the efficiency of reuse processes.

Learn more: openingreuse.at

Erasmus+ Project: ECOBOOST

Career opportunities to promote environmental sustainability

Role R.U.S.Z: Project partner; Project duration: 2023 - 2025

ECO-BOOST was designed to support VET teachers in the integration of new training approaches for soft and green skills. The aim is to provide tailor-made, high-quality learning experiences for low-skilled unemployed learners in vocational education and training. Five project partners will pilot ten workshops/trainings in five project countries, focusing on the construction, furniture and textiles, healthcare and electricity sectors. The use of gamification and the combination of formal, informal and non-formal learning will promote an innovative approach to vocational education and training.